3. část
Otec Giacomo Gardin, italský jezuita, který byl zatčen v roce 1945 a držen deset let v albánských věznicích, popisuje, v jakých podmínkách žili zatčení katoličtí kněží:
Začalo spaní na zemi, všudypřítomný hmyz, noční můry, že nás předvolají k výslechu, řev mučených, nekonečné sebezpytování ve snaze najít nějakou osobní vinu, i když žádná neexistovala, izolace, hrozby, nadávky, opuštěnost, strach, že vyzradíte nějaké tajemství, šeptání odsouzených o procesech a trestech, již vykonané popravy. Peklo, v němž člověk touží po smrti jako po osvobození a má i pokušení spáchat sebevraždu, pokud by ji tedy pouta umožňovala. Strava: chléb a voda... Byl to šílený tanec hrůzných věcí, které se usadily v mém podvědomí a zakořenily tam. Z této temné půdy vyrůstají strašidelné sny, noční můry. Uplynulo již více než 25 let, ale stále se ještě v noci z těchto hrůzostrašných prožitků probouzím s bušícím srdcem.
Otec Anton Luli, jezuita, který strávil v albánských věznicích 17 let, vypráví v jednom dopise adresovaném roku 1992 svému příteli o tom, co prožil ve vězení a jak krutě s ním zacházeli:
19. prosince 1947 jsem byl uvězněn... Dovezli mě do Kopliku, což je horské městečko nedaleko Skadaru. Voják otevřel dveře do malé místnosti, hodil mě proti zdi a pak mi dveře zavřel před nosem. Bylo tam málo světla. Okénko ve dveřích dovnitř mnoho světla nepropouštělo. S překvapením jsem zjistil, že se nacházím na toaletě, která je plná ztvrdlých exkrementů. Během devíti měsíců, které jsem zde strávil, nebyla tato místnost nikdy umyta... Nikdy ve svém životě jsem necítil tak skutečnou a opravdovou přítomnost Pána jako tenkrát... Když mě [velitel policie] předvolal k výslechu, choval se ke mně velmi hrubě. Udeřil mě do obličeje a pak přizval dva nebo tři dozorce. Obestoupili mě. Pak do mě strkali a posílali si mě mezi sebou, jako bych byl míč. Křičeli a nadávali u toho. Jeden z dozorců mě pak chytil pod krkem a skoro mě udusil. Skácel jsem se na zem jako mrtvola. Přistoupil ke mně jeden mohutný policista s těžkými botami a začal po mě skákat. Zlomil mi žebro a následky této zlomeniny jsem pociťoval ještě dlouho: při dýchání jsem cítil bolest. Vyšetřovatel mi pak řekl, abych vyznal všechny své „hříchy", které jsem spáchal proti „lidu". Když jsem mu odpověděl, že nemám, co bych vyznal, přiložil mi na uši elektrody zapojené do sítě. Strašně, nesnesitelně to bolelo.
Frano Ilia, který byl v roce 1992 jmenován arcibiskupem Skadaru, vzpomíná: „Každá minuta byla těžká, protože komunismus se neustále usilovně snažil vykořenit z lidí katolickou víru a kulturu... Vzpomínám si, že když se diktatura pokoušela učinit z nás udavače, my jsme ve jménu Krista Krále odmítli jakýkoli kompromis. Byly to ale opravdu těžké chvíle..." I v této tak obtížné situaci malá albánská církev, jíž ubývalo kněží i věřících, zůstala věrná: „Žádný kněz, navzdory útlaku a všemožnému mučení, nezradil víru," pokračuje Mons. Ilia. „A to byla opravdu Boží milost, protože útrapy byly tak strašné, že nebylo snadné nezradit. Avšak Bůh stál při nás a dal nám tuto milost, takže jsme zůstali věrní během celého pronásledování." Ve věznicích potají přežíval řeholní život: „S dojetím vzpomínám na chvíle, kdy jsem se snažil přinést útěchu spoluvězňům. Díky této péči o duše jsem nepřestal věřit v Ráj. Častokrát jsem kvůli tomu riskoval potrestání, ale Bůh po nás chce, abychom mu sloužili, i když jsme zavřeni ve vězení," dodává Mons. Ilia. „Dále si vzpomínám na chvíle, kdy jsem sloužil mši, potají a zpaměti. K tomu jsem si musel obstarat chléb a víno. Víno jsme získávali vymačkáním šťávy z hroznů a trochu chleba jsme si vždy schovali z toho, co jsme dostali k jídlu."
Albánie se pro křesťany, ale i pro všechny obyvatele stala jedním velkým koncentračním táborem, kde byl soukromý život každého člověka přísně kontrolován a podřízen železným pravidlům. V rodinách se sice nějaké náboženské tradice uchovaly, ale ve strachu z prozrazení, protože režim kontroloval všechno a všechny. Ve školách byly děti nabádány k tomu, aby udávaly veškeré protistátní nebo náboženské aktivity svých rodinných příslušníků. V náboženské rovině (jiné oblasti společenského života v Albánii tím byly dotčeny méně) to vedlo téměř k přerušení předávání víry z generace na generaci, které bylo dříve pro tradiční velké albánské rodiny charakteristické.
Z šesti biskupů a 156 kněží, kteří v zemi působili před nástupem komunismu (později jich bylo několik vysvěceno tajně), jich bylo 65 popraveno nebo umučeno a 64 jich zemřelo v důsledku pobytu ve vězení nebo v koncentračních táborech. V okamžiku pádu komunistického režimu v Albánii žilo zhruba třicet kněží, z nichž všichni prošli vězením. Brutální perzekuce trvala v Albánii mnohem déle než v jiných komunistických zemích, prakticky až do konce režimu. Biskup Çoba byl podle některých zdrojů zabit poté, co bylo odhaleno, že v roce 1979 nebo 1980 tajně sloužil velikonoční obřady (jiné zdroje uvádějí, že zemřel ve vězení v Tiraně). V roce 1967 byl přivlečen na náměstí ve Skadaru, aby se veřejně vzdal víry. Odmítl, a byl proto mučen a zesměšňován v ulicích tohoto nejkatoličtějšího albánského města. V roce 1972, abychom uvedli další příklad toho, jak vehementně komunistický režim pronásledoval jakoukoli náboženskou aktivitu, byl otec Kurti, kněz, který sloužil poslední mši v Tiraně v roce 1967, jako více než sedmdesátiletý a mnohokrát pronásledovaný odsouzen k trestu smrti v procesu konaném v jednom bývalém kostele za to, že tajně pokřtil jedno dítě v koncentračním táboře, kde byl vězněn. V lednu roku 1989 zemřel vyčerpáním v koncentračním táboře poslední albánský mučedník, otec Gruda, který byl poprvé uvězněn již v roce 1979, pravděpodobně za tajné vysluhování svátostí. Otec Luli, který byl vězněn spolu s ním, vzpomíná, že atmosféra strachu byla taková, že si tito dva kněží nikdy neřekli, zda tajně pokračovali v kněžské službě.
Zabíjení duchovních mělo za cíl odstranit ze společnosti svědky víry. Mimo to byla ničena i posvátná místa, například chrám Panny Marie Dobré rady ve Skadaru byl srovnán se zemí. Některé kostely byly upraveny k jiným společenským nebo hospodářským účelům, aby tak svědčily o nadvládě socialistického režimu nad náboženskými tradicemi. Fyzické odstranění lidí i symbolů víry však nevymýtilo víru samotnou, i když albánský lid prošel během režimu, který zakázal i veškerou modlitbu, tvrdou zkouškou. Vzpomínky na víru zůstávaly v srdcích některých věřících (a dochovalo se i několik paškálů, které si věřící odnesli ze zavřených kostelů). Budoucnost se nicméně zdála být v rukou uzavřeného a silného komunistického režimu. Víra se prolínala se vzpomínkami na utrpení rodičů a kněží, zatímco veškerá náboženská výchova - a to i v rodině - byla zakázána. Až do konce 80. let se pro hrstku albánských věřících a přeživších kněží (přežil jen jeden katolický biskup, Mons. Troshani) budoucnost rýsovala v temných barvách. Perzekuce v Albánii představuje asi nejparadoxnější a nejstrašnější kapitolu z dějin protináboženské politiky komunistických režimů ve východní Evropě.
Konec
* * * * *
Ukázka je z knihy "Století mučedníků", kterou vydalo Karmelitánské nakladatelství v roce 2014.
Obrázky nejsou součástí knihy, ale byly přidány redaktorem stránek Svet3x.
Obsah knihy
Předmluva 9
STOLETÍ MUČEDNÍKŮ 15
Úvod 17
I. „Sovětské" století 33
Ateistický stát 33
Křesťanský „holocaust"? 39
Solovecké ostrovy - svatyně mučedníků 43
Politika pronásledování 47
„Legalita" 53
Malé katolické společenství 57
Protináboženská politika ve 30. letech 58
Od druhé světové války: „duby vydrží" 61
II. Nový řád a křesťané: Hitlerova Evropa 71
Nacistická idolatrie 71
Církev a nacismus 75
Morální odboj a mučednictví 81
Za svět bez křesťanství 87
Rozšíření Říše a propuknutí války 91
Umučená země 95
Mučednictví a duchovní odboj: Francie 106
Případ Itálie 112
Role „kovadliny" 120
Odboj skrze hlásání a skrze lásku 124
Mučednictví v koncentračních táborech 130
III. Východní Evropa 139
Trýznivé osvobození 139
Případ Jugoslávie: mezi nacionalismem a komunismem 143
„Znárodnění" církví 151
Odboj primasů 156
Mučednictví a jednota 167
Izolace a represe 171
Dozor nad církvemi: československý model 176
Albánie: první ateistický stát na světě 178
IV. Mučednictví a misie 190
Katolická misie ve 20. století 190
Misie v Asii a po celém světě 195
Jiná civilizace: Čína 198
Biskupové, misionáři, řeholnice, laici,
katolíci, protestanti... a pravoslavní 203
Misie mezi Asií a Oceánií 208
Když zuří válka 213
Afrika: misionáři a zrození africké církve 218
Katecheti, řeholnice, laici a misionáři v Africe 223
Latinská Amerika 230
V. Asijský komunismus 234
„V Číně je i nebe čínské" 234
Velký koncentrační tábor 236
Pronásledování v Číně 242
Dlouhá, strastiplná pouť 253
Korea 257
Indočínský komunismus 261
VI. Utrpení náboženské menšiny 271
Těžký život menšiny 271
Země Osmanské říše 273
Menšinové katolictví a velká asijská náboženství 290
Arabsko-islámský svět 301
Alžírští mučedníci 311
VII. Stát proti církvi: Mexiko a Španělsko 319
Náboženské pronásledování v Mexiku 319
Vzpoura a pronásledování 323
Antiklerikalismus ve Španělsku 328
Pronásledování ve Španělsku 335
Uprostřed mnoha bolestných příběhů 339
VIII. Uprostřed konfliktů nezávislé Afriky 348
Africká církev 348
Stará křesťanská země: Etiopie 354
Od Konga k Zairu 356
Povstání proti kolonialismu a nejistota nezávislosti 362
Poselství Ugandy 365
Mučednictví a moc: Kongo - Brazzaville,
Guinea - Conakry a Madagaskar 371
Uprostřed mnohých válek 374
Portugalsky hovořící Afrika 378
Uprostřed masakrů a etnických bojů: Rwanda a Burundi 384
IX. Zástup mučedníků 392
Mučedníci lásky 392
Mučedníci spravedlnosti 401
Mučedníci mafií a terorismu 407
Násilná úmrtí latinsko-amerických biskupů 416
Ženy - oběti fyzického násilí 423
X. Mučedníci třetího tisíciletí 429
Posílení paměti 434
Nové století mučedníků? 439
Noví mučedníci 21. století 443
Utrpení menšin pokračuje 449
Mučednictví a umírání staré církve 451
Mučednictví mírumilovných 455
Poznámky 459
Příloha 529
Jmenný rejstřík 533