Fotka Fotka Fotka Fotka Fotka Fotka Fotka Fotka Fotka Fotka Fotka Fotka Fotka Fotka Fotka Fotka Fotka Fotka Fotka Fotka Fotka Fotka Fotka Fotka Fotka Fotka Fotka Fotka Fotka
Z a j í m a v o s t i   z   t o u l e k

Orlické hory
Bunkry a lokomotiva



Mladkov;žst-U Křížku-Pěchotní srub K-S 30 V lesíčku-Pěchotní srub K-S 29 V selském-Pěchotní srub K-S-28 Na panském-Nad Kolotočem-Pěchotní srub K-S 27 Na průseku-U převráceného bunkru-Pěchotní srub K–S 25 Na Sedle-Nedokončený řopík-Dělostřelecká tvrz Bouda-Tvrzový vchodový objekt K-Ba-S 22a Krok-Bouda generála Krejčího-Bouda rozcestí-Nad Boudou-Odranec-Pěchotní srub K-Ba-S 24 Libuše-Dělostřelecká věž K-Ba-S 22 Horymír-Pěchotní srub K-Ba-S 23 Teta-Pěchotní srub K-Ba-S 21 Kazi-Pod Boudou-Pěchotní srub K-S 20 Na pupku-Pěchotní srub K-S 19 Pod lesem-Dolní Boříkovice-Kostel Povýšení sv. Kříže-Pěchotní srub K-S 18 U kostela-Pěchotní srub K-S 17 U továrny-Králíky SOU-Lípa v Dolní Lipce-Dolní Lipka;žst
 
Charakteristika trasy  (Modrá, přerušovaná linka v mapách je trasa vytvořená v plánovači a šedá (červená) linka je trasa vytvořená stopařem, tedy trasa, po které jsem skutečně šel nebo jel.)   

Trasa měří 16km/14km + 1,6km podzemím tvrze Bouda. Po fyzické stránce túru řadím k těm lehčím. Většina trasy vede po turisticky značených cestách, ale šel jsem i po v mapě nezkreslených cestách a tam byla GPS užitečná. Převažovaly lesní cesty, poslední 3km však byla asfaltka. Hezký výhled byl při sestupování z bodu 22.

Myslím, že túra může být zajímavá i pro toho, koho bunkry nechávají chladným a ten koho bunkry této obranné linie zaujali, ať mrkne na: Túra lemovaná bunkry. Ale nejen.

Ještě pár poznámek

Mapa celé trasy

1.  Mezi body 7 a 8 vede, někdy více, jindy méně viditelná, lesní cesta, která však není v mapě zakreslená.

2.  Z bodu 21 do bodu 22 vede v mapě nezakreslená, hezká lesní cesta.

3.  Z bodu 22 až do bodu 24 jsem šel převážně po louce.

4.  Křížek v bodě 23 jsem nenašel, asi už neexistuje.

5.  Křížek v bodě 27 už není.



Skála    bod 3;     Celá trasa    Fotka Skála tato, mne nijak neokouzlila.

U křížku    bod 4;    Celá trasa    Fotka Fotka Na rozdíl od mé poslední návštěvy, kdy tady lesáci pracovali se dřevem, tentokrát zde žádný traktor neryčel.

Dělostřelecká tvrz Bouda    bod 14;   Celá trasa    Je tvořena vchodovým objektem Krok - bod 14, srubem Libuše - bod 16, dělostřeleckou věží Horymír - bod 17, srubem Teta - bod 18 a srubem Kazi - bod 19. Jména jednotlivých objektů mi připadají zajímavá.

Vchodový objekt se jmenuje Krok. Krok podle pověsti byl vojvodou Čechů a měl tři dcery: Kazi, Tetu a Libuši. A protože měl jenom, tři dcery, tak tvůrcům této pevnosti chybělo ještě jméno pro dělostřeleckou věž. Nazvali ji po vladykovi Horymírovi, který sice s rodinou Kroka neměl nic společného, zato na svém věrném koníkovi Šemíkovi seskočil z Vyšehradu do údolí Vltavy. (Vyšehradský hrad přitom podle jiné pověsti, nechal kdysi vystavět již zmiňovaný vojvoda Krok.) Z Horymírovy strany nešlo o nějaké furiantství nebo sázku, ale utíkal z vyšehradského vězení.

A tak si možná někdo uvědomil, že dělové koule i Horymíři na svých Šemících mají něco společného. A tím co je spojuje, je balistická křivka, po které létají do údolí. No a název Horymír, pro tuto dělostřeleckou věž, byl na světě. Ale taky mohu mít bujnou fantazii, kdo ví?

Více o této pevnosti včetně návštěvní doby, ceny vstupného i prohlídkových trasách se lze dozvědět ZDE.



1.   Vchodový objekt K-Ba-S 22a Krok, včetně podzemí    bod 14;   Celá trasa    Fotka




  Fotka Hermetická vrata byla určena k ochraně před otravnými plyny.




  Fotka K rozvozu materiálu v podzemí pevnosti sloužila úzkokolejná železnice, kdy jako lokomotivy fungovali vojáci. A protože kousek za vjezdem do pevnosti se chodba svažuje a vojáci v roli lokomotivy by měli problém vagónky nahoru vytlačit, vymysleli si to takto.

Horní vagónek byl lanem, přes kladku, spojen s tím vagónkem dole a protože byl těžší, tak při sjíždění dolů, táhl ten lehčí vagónek nahoru.

V současnosti, jak je patrné z fotky, už tam je jen jedna kolej a tudíž tento jednoduchý stroj nelze používat.




  Fotka Po válce se někomu v hlavě zrodil nápad, že by se tyto podzemní prostory daly využít jako skladiště munice a tak podzemí tvrze začali zvětšovat. Později, zase v jiné hlavě, vznikl jiný nápad, a tak se od zvětšování podzemí upustilo, jak dokládá obrázek.




  Fotka Jednotlivé objekty tvrze propojují takovéto dlouhatánské podzemní chodby.




  Fotka V podzemí jsou pro návštěvníky nachystány různé expozice. Dělo z tohoto obrázku, nebylo plánováno do původních, předválečných srubů. Je to upravené dělo ze sovětského tanku T34 a bylo určeno do srubů na naši západní hranici, které byly po válce obnoveny a měly nás tentokrát chránit před imperialisty a revanšisty.




2.   Pěchotní srub K-Ba-S 24 Libuše   bod 16;   Celá trasa    Fotka




3.   Dělostřelecká věž K-Ba-S 22 Horymír   bod 17;   Celá trasa    Fotka Fotka Fotka Na prvém obrázku je pohled do šachty, pro výsuvnou dělostřeleckou věž, z povrchu dolů, a na druhém obrázku zdola k povrchu. Třetí fotka ukazuje funkční model této výsuvné dělostřelcké věže - střílet se z něj, ale nedá.




4.   Pěchotní srub K-Ba-S 23 Teta   bod 18;   Celá trasa    Fotka Fotka




5.   Pěchotní srub K-Ba-S 21 Kazi   bod 19;   Celá trasa    Fotka Fotka



Rozhled    bod 22 - 23;    Celá trasa    Fotka Fotka Mezi těmito body se jde dolů po louce a je moc hezký rozhled.

Boží muka    bod 24;   Celá trasa    Fotka Fotka

Parní lokomotiva    Cíl;    Celá trasa    Fotka Fotka První co jsem po příchodu na nádraží v Dolní Lipce zaregistroval, byla jemně kouřící a naleštěná parní lokomotiva. A protože parní lokomotivy dnes běžně k vidění nejsou, neodolal jsem a zamířil k ní. Těmto lokomotivám se říkalo, podle jejich původu, Němka a více se o této konkrétní lokomotivě lze dozvědět ZDE.

Dál následují už jen samé bunkry, přesněji pěchotní sruby, u kterých jsem se zastavil.


Pěchotní srub K-S 30 V lesíčku    bod 6;    Celá trasa    Fotka

Pěchotní srub K-S 29 Na selském    bod 9;   Celá trasa    Fotka

Pěchotní srub K-S-28 Na panském    10;    Celá trasa    Fotka Fotka Na těch stožárech na prvním obrázku měli kdysi nějací nadšenci antény.

Pěchotní srub K-S 27 Na průseku    bod 11;    Celá trasa    Fotka

Pěchotní srub K–S 25 Na Sedle    bod 13;   Celá trasa    Fotka Fotka

Pěchotní srub K-S 20 Na pupku    bod 20;   Celá trasa    Fotka

Pěchotní srub K-S 19 Pod lesem   bod 22;    Celá trasa    Fotka

Pěchotní srub K-S 18 U kostela    bod 26;   Celá trasa    Fotka Fotka Tento bunkr mě zaujal tím, že současný majitel jeho poškozená místa obezdívá kamením.

Pěchotní srub K-S 17 U továrny    bod 28;    Celá trasa    Fotka Fotka
Mapa trasy
 / 

 






A   t o t o   j e       E n d