Muzeum, tunel a jiné zajímavosti mezi Ústím nad Orlicí a Zábřehem
Ústí nad Orlicí;žst-Dlouhá Třebová-Česká Třebová-Semanín-Nový Rybník-Zádolka-Hvězda-Třebovické sedlo-Damníkov-Trpík-Mladějov na Moravě-Rychnov na Moravě-Krasíkov-Krasíkovský tunel-Tatenice-Hoštejn-Památník dostavby železnice-Železniční skanzen-Lupěné-Zábřeh na Moravě;žst
Charakteristika trasy (Modrá, přerušovaná linka v mapách je trasa vytvořená v plánovači a šedá linka je trasa, po které jsem skutečně šel nebo jel.)
Trasa měří 68km a řadím ji k těm lehčím, vyjma výstupu k památníku nad Hoštejnem, bod
19. Převládají cyklotrasy vedoucí po málo frekventovaných silnicích, vyjímkou byl kratičký úsek mezi body
6 a 7, kde bylo aut zbytečně moc.
Ještě několik poznámek
Mapa celé trasy
1. Neasfaltová cesta mezi body 15 a 16 vede po bývalé železniční trati, a až do roku 2004 tudy jezdily vlaky.
2. Mezi body 21 a 22 je pěkná asfaltová cyklostezka, která nahradila železniční trať zrušenou v roce 2004.
Rotunda sv. Kateřiny bod 5; Celá trasa v České Třebové
se nachází v areálu bývalého hřbitova, a za návštěvu stojí. Areál má dva vchody
4 a 5
Plavidlo bod 8; Celá trasa Kousek za
Třebovicemi, na jezírku Kuba, mne okouzlilo toto plavidlo na nožní pohon.
Průmyslové muzeum a dráha Mladějov bod 9; Celá trasa Pokud vás
zajímá technika, je toto muzeum určeno pro vás. A protože po smrti zakladatele, starost o muzeum převzala jeho dcera, rozšířila expozici i o to, co oslovuje více ženy - poslední obrázek.
Kromě zajímavých exponátů, byl také perfektní průvodce, a tak doporučuji muzeum neminout. Stránky muzea jsou ZDE.
Starý tunel Krasíkov bod 14; Celá trasa Také se mu říká
Tatenický tunel a není to jen tak ledajaký tunel. Již se nepoužívá, jeho jižní portál je zasypaný, tunel nebyl ražen, ale kopán a sovětské vlaky v něm měli přednost před českoslovnskými. Více je o něm
ZDE
Původně jsem měl v plánu k němu dojet nebo dojít, po starém železničním spodku, z bodu 12, tedy od jihu (něvěděl jsem, že jižní portál je zasypán). Hustá vegetece, co tam byla, mne od toho odradila (obr. 1).
A tak došlo na variantu B - severní portál bod 14. Kolo jsem nechal nahoře u polní cesty a po krkolomném srázu (obr. 2), lituje, že nemám lano, jsem se dostal až na obezdění železničního zářezu - níž to už nešlo. Po tomto obezdění se mi podařilo "nějak" dojít až k portálu.
Šipka v posledním obrázku ukazuje na pamětní desku Ing. Josefa Tieftrunka, který zde tragicky zahynul.
Památník dostavby železnice Praha - Olomouc bod 19; Celá trasa Při pohledu
z vlaku mi unikalo, že památník ma na svém vrcholu křížek, a tak jsem jej dlouho považoval za památník rudoarmějců. Mimo tohoto památníku je na kopci také torzo hradu - obr. 3.
Stoupání na tento kopeček je docela prudké a na jeho vrchol ještě prudší. Nechal jsem tedy kolo pod vrcholem a šel na něj pěšky.
Skanzen bod 22; Celá trasa Tento malilinký
železniční skanzen je v místě, kde se rekonstruovaná trať Olomouc - Praha poprvé odchyluje od té původní.
Jan Eskymo Welzl bod Cíl; Celá trasa je jeden z nemnoha
moravských dobrodruhů světového rozměru. Narodil se v Zábřehu a zemřel v Dawson City, které leží v Kanadě kousek od Aljašky. Většinu svého života prožil na dalekém severu a podle jeho vyprávění bylo napsáno několik knížek. Má nejen sochu na nádraží, ale i planetku
(15425) Welzl na obloze. Více o tomto zajímavém člověku je
ZDE
Mapa trasy
/
A t o t o j e E n d