Slýcháváme otázku: „Je zpověď jediný prostředek k odpuštění hříchů?" Odpovídá se obyčejně záporně. Hříchy se odpouštějí také lítostí, zvláště dokonalou, svatým přijímáním, modlitbou a dobrými skutky. Tato odpověď je vcelku správná, ale není dost hluboká, protože i sama otázka je položena povrchně. Podle svědectví Písma a stálého učení církve se hříchy odpouštějí pokáním. Zpověď je pak svátost pokání. Tam, kde chybí vnitřní duch, stává se i svátost neúčinná. V tom případě neodpouští hříchy ani zpověď. Naopak zase tomu, kdo dělá pokání, se hříchy odpouštějí. „I když se nezpovídá?" ptávají se lidé. Musíme odpovědět samozřejmě kladně: „I když se nezpovídá!" Nezapomínejme však přitom, že všechno pokání, ať už je jakékoliv, zachovává vnitřní vztah ke svátosti, tedy ke zpovědi.
„Obraťte se, neboť se přiblížilo nebeské království" (Mt 3,2). Je to motiv, který zaznívá v kázání proroků, sv. Jana Křtitele i samého Mesiáše. Periody opravdové reformy v církvi se vyznačují vždycky oživením ducha pokání. Přesto však nemají tato slova sympatický zvuk v uších moderního člověka. Připomínají mu ponuré středověké cely, bičovací důtky, kající pásy, půst o chlebě a vodě. Tomu, kdo nevěří v křesťanské poselství, také těžko vysvětlíme, co vlastně pokání je a jaký má smysl.
Znali pokání pohané? Nakolik existuje v jiných náboženstvích? Když si vzpomeneme, jak přísně žili Pythagorovi žáci, jak se umrtvují mniši v Tibetu, asketi v Indii, pak se nám zdá, že křesťanské pokání je jen matný ohlas těchto tvrdých sebezáporů. Někteří dokonce myslí, že tzv. asketismus pronikl do křesťanství ze světa pohanského, že není v původním čistém evangeliu.
Jaký byl a je smysl asketismu, jak se jeví v nekřesťanských systémech? Míří k tomu, aby osvobodil duši od toho, co ji váže k nízkým věcem, k zemi. Tím uchrání člověka od hříchu. Je to, abychom to tak vyjádřili, metoda preventivní. V tom smyslu se tedy nekryje s pojmem pokání, které znamená očištění od hříchu. A přece i tento prvek tu je. Ten, kdo zhřešil, posílil svá pouta, je v tužším vězení těla, vášní, smyslového světa. Asketické úsilí ho osvobozuje, vrací mu svobodu. Tedy ho zbavuje následku hříchů, ale jen pro budoucnost, nemá zpětnou platnost. Někdo se dal např. na pití. Utratil peníze, ztratil mládí zahálením. Osvobodí se od vášně a od čtyřicítky začne nový život. Co bylo před tím, je bohužel ztracené.
Není to snadné vyjádřit, ale přece jen věříme, že křesťanské pokání je něco víc. Jeho moc souvisí s křížem a zmrtvýchvstáním Mesiáše. Zmrtvýchvstání pak dává smysl a cenu i kříži a smrti, tomu, co bylo před ním. Křesťanské pokání tedy v jakémsi smyslu působí zpětně, napravuje minulost, dává jí pozitivní smysl. Jisté je, že hřích je hřích, nikdy není dobro. Přesto však Bůh dovede z toho zla udělat dobro.
Rodriguez to osvětluje naivním, až příliš názorným přirovnáním s roztržením nových šatů. Dovedný krejčí našije na roztržek ozdobu, takže to vypadá, jako by to bylo úmyslně prostřiženo. Proto se svatí za své hříchy v nebi nestydí. Hřích a pokání učinilo Augustina světcem, tak jako nevinnost sv. Aloise.
Kdo dobře pochopí toto tajemství „návratu", které je vyjádřeno v křesťanském slově pokání, obrácení, ten se už nediví, že je v dějinách církve tolik kazatelů nadšených pro tuto ctnost. Křesťanská nauka je jako dvojité desky zákona. Na jedné straně se vyjadřuje úžasná zloba a tragické neštěstí hříchu. Na druhé straně je pak vyryta tato neochvějná pravda: Všechny hříchy, i kdyby byly nejtěžší, se dají napravit pokáním. „Slzy, které splynou z očí lítostí nad hříchem, jsou," jak píše arménský spisovatel Řehoř Narek, „živá voda, která obrací vyprahlou poušť v ráj, Boží zahradu."
* * * * * |
Ukázka je z knihy "Prameny světla", kterou vydalo nakladatelství Centra Aletti Refugium Velehrad-Roma v roce 2019. Obrázek není součástí knihy, ale byl přidán redaktorem stránek Svet3x. |
O b s a h k n i h y | |
ÚVOD | 5 |
1. V něm byl život | 11 |
1.1 Duchovní život | 12 |
Pojem "duchovní" | 12 |
Cíl duchovního života | 14 |
Známky Ducha svatého | 14 |
1.2 Boží život | 17 |
Boží život v člověku - život Nejsvětější Trojice | 17 |
"V Kristu Ježíši" (Ef 3,21) | 18 |
K obrazu a podobenství Božímu (Gn 1,27) | 20 |
Dokonalé štěstí a spása duše | 21 |
Věčný život | 22 |
Život podle přirozenosti | 24 |
Omyly v chápaní duchovního života | 25 |
1.3 Milost | 30 |
Život v Boží milosti | 30 |
Aforismy o milosti | 31 |
Milost stvořená a milost nestvořená | 34 |
Pokrok v milosti | 35 |
Různé označení stupňů | 37 |
1.4 Povolaní k dokonalosti | 39 |
Dokonalost je pro všechny | 39 |
Stav dokonalosti | 40 |
Tři sliby | 41 |
Povinnosti slibů | 42 |
„Polední démon" - nebezpečí zastavit se v pokroku | 43 |
Hlad a žízeň po spravedlnosti | 45 |
1.5 Naděje | 47 |
Psychologický základ naděje | 47 |
Předmět naší naděje | 50 |
Motiv naděje | 52 |
Naděje v Boha a v úspěch naší práce | 53 |
Okolnosti, ve kterých je zvlášť potřeba posilovat naději | 54 |
2. Ten život je světlo lidí | 59 |
2.1 Boží milost a lidská spolupráce | 60 |
Synergetismus - činnost Boží a lidská | 60 |
Práce | 61 |
Vnější a vnitřní skutky | 63 |
Úmysl dává skutkům hodnotu | 64 |
Vzbuzování dobrých skutků | 66 |
Síla lidské vůle | 67 |
Svoboda | 68 |
Odevzdanost do vůle Boží | 70 |
Pravá a nesprávná bezstarostnost | 71 |
2.2 Láska Boží a láska lidská | 74 |
Dokonalost je v lásce | 74 |
Co je láska? Eros - agape | 75 |
Láska k Bohu | 77 |
Láska k Bohu jako eros a agape | 79 |
„Dej mi své srdce!" | 81 |
Svědomí | 83 |
2.3 Světlo rozumu a Boží osvícení | 86 |
Schopnost poznávat | 86 |
Smysl viditelného světa | 87 |
Duchovní smysl věcí | 88 |
„Praxe" je cesta k „teorii" | 90 |
Duchovní symboly | 91 |
Víra | 92 |
Přednosti víry | 94 |
Dvojí pojetí víry | 95 |
Víra v denním životě | 96 |
„Mystika světla" | 97 |
„Mystika tmy" | 99 |
2.4 Ve smrtelném těle | 101 |
Názor na tělo v antice a v křesťanství | 101 |
„Člověk je smíšenina dvou prvků" (sv. Řehoř Naziánský) | 102 |
Rozpor duše a těla v Písmu a v asketické literatuře | 103 |
Rozdíl pohlaví | 105 |
Solovjovovy úvahy o smyslu pohlaví | 107 |
Nemoci a utrpení | 109 |
Smrt | 110 |
2.5 Ve společnosti věřících | 113 |
Společenská povaha člověka | 113 |
Rozpory mezi samotou a společností | 114 |
Touha po samotě | 115 |
Církev | 116 |
Obcování svatých | 119 |
Svatí starozákonní | 121 |
Svatí křesťanští | 122 |
Svatí kanonizovaní | 123 |
Andělé - Boží spolupracovníci | 124 |
Anděl strážný | 125 |
Pobožnost k andělům | 126 |
2.6 Viditelný svět | 128 |
Různý význam slova svět | 128 |
Svět viditelný | 129 |
Prozřetelnost | 130 |
„Zlý svět" | 132 |
Nespokojenost se světem | 133 |
Svátosti | 134 |
Žehnání církve, svěcené předměty | 136 |
Úcta obrazů v církvi | 138 |
Smysl a síla svatých obrazů | 139 |
2.7 Eucharistie | 142 |
Večeře Páně | 142 |
Vnitřní dispozice při mešní oběti | 144 |
Potřeba přípravy k sv. přijímání | 146 |
Příprava „nutná" a příprava „žádoucí" | 147 |
Příprava vzdálená a blízká | 148 |
Přijímání „pod jednou" a „pod obojí" | 150 |
Účinky sv. přijímání | 151 |
Účinky na duši | 151 |
Účinky nepřímé | 153 |
Účinky na tělo | 155 |
Potřeba vzdávání díků | 155 |
Myšlenky, které máme oživit | 157 |
Duchovní přijímání | 159 |
Účinky duchovního přijímání | 160 |
Jak přijímat duchovně? | 161 |
Modlitby u svatostánku | 161 |
Způsob, jak se modlit v kostele | 163 |
3. Plný milosti a pravdy | 165 |
3.1 Pojem ctnosti, rozdělení | 166 |
Co značí výraz ctnost? | 166 |
Aforismy o ctnostech | 168 |
„Základní" čtyři ctnosti | 171 |
Jiná rozdělení ctností | 172 |
Božské a morální ctnosti | 173 |
Posloupnost ctností | 173 |
3.2 Moudrost, rozvážnost, spravedlnost | 175 |
Moudrost | 175 |
Potřeba rozvahy | 178 |
Definice rozvážnosti | 179 |
Výchova k rozvážnosti | 181 |
Několik rad pro rozumné jednání | 182 |
Spravedlnost biblická a právní | 184 |
Různé druhy spravedlnosti | 185 |
Co spravedlnost porušuje? | 186 |
3.3 Statečnost, trpělivost, mírnost, vytrvalost | 189 |
Chvála statečnosti | 189 |
Statečnost křesťanská | 190 |
Důvěra v Boha | 190 |
Skromnost a nezájem o plané hodnoty | 191 |
Myšlenka na umučení Páně a modlitba | 192 |
Odvážně přijímat nepříjemnosti | 192 |
Předvídat obtíže | 193 |
Trpělivě snášet zlo | 194 |
Trpělivost se sebou i s bližním | 195 |
Mírnost | 197 |
Spravedlivý hněv | 199 |
Ovládání hněvu | 199 |
Vytrvalost, stálost | 200 |
Význam vytrvalosti v mravním životě | 202 |
3.4 Zdrženlivost | 204 |
Zdrženlivost v jídle | 204 |
Pravidla zdrženlivosti v jídle | 205 |
Zdrženlivost v majetku | 207 |
Chudoba jako ctnost | 209 |
Pohlavní zdrženlivost | 210 |
Záštity čistoty | 211 |
Manželství a panictví | 214 |
Chvály panictví u křesťanských spisovatelů | 215 |
3.5 Sociální ctnosti | 217 |
Původní dokonalá upřímnost | 217 |
Pravda a pravdomluvnost | 217 |
Lež - mravní nedostatek pravdy | 218 |
Předstírání (simulace) | 220 |
Zdvořilostní formy | 221 |
Veselá mysl | 224 |
Pravá radost vnitřní | 225 |
3.6 Láska k bližnímu | 227 |
Láska k sobě, k Bohu a k bližnímu | 227 |
Univerzálnost lásky | 230 |
Láska k nepřátelům | 231 |
Láska ve slovech | 232 |
Antické názory na přátelství | 233 |
Přátelství křesťanské | 234 |
Dobré a špatné přátelství | 236 |
Přátelství mezi lidmi, kteří žijí pospolu | 237 |
Přátelství mezi mužem a ženou | 238 |
Milosrdenství | 239 |
Soucit s chybujícími | 239 |
Soucit s nemocnými, chudými, s přírodou | 241 |
Meze milosrdenství | 242 |
3.7 Ctnosti typicky křesťanské | 244 |
Zbožnost - náklonnost k dobru | 244 |
Zbožnost vnější a vnitřní | 245 |
Bázeň Boží | 247 |
Víra v Boha odplatitele | 248 |
Správný a nesprávný strach | 249 |
„Začátek moudrosti" | 250 |
Pokora | 250 |
Lidská velikost a omezenost | 251 |
Poznání vlastního hříchu a vlastní slabosti | 252 |
Co soudí dnešní lidé o poslušnosti? | 253 |
Poslušnost a svoboda | 255 |
Poslušnost světců | 257 |
Různé druhy poslušnosti | 258 |
Rozpoznávací znamení křesťana: láska ke kříži | 260 |
Pozitivní hodnota kříže | 261 |
Jak snášet kříž | 262 |
4. Temnota ho nepostihla | 265 |
4.1 Rozlisování duchů | 266 |
Ďábel v Písmu | 266 |
Ďábel v první křesťanské literatuře | 267 |
Jak si představit vliv ďábla? | 268 |
Rozlišování duchů v Písmě | 269 |
Rozlišování duchů u Otců | 272 |
Osobní zkušenost sv. Ignáce z Loyoly | 273 |
Dvojznačnost vnitřních zážitků | 274 |
Rozpoznávání myšlenek podle způsobu, jak přicházejí | 275 |
Přirovnání sv. Ignáce | 277 |
4.2 Útěcha a neútěcha | 279 |
Duchovní útěcha | 279 |
Jak se zachovat v útěše? | 281 |
Duchovní znechucení | 282 |
Jak se zachovat v neútěše? | 284 |
4.3 Boj proti zlým myšlenkám | 286 |
Zlá a dobrá myšlenka | 286 |
Pět stupňů pronikání | 287 |
„Bdělost srdce" | 288 |
Evagriův katalog osmera zlých myšlenek | 292 |
Nestřídmost | 293 |
Smyslnost | 294 |
Lakomství | 295 |
Smutek a závist | 297 |
Hněv | 298 |
Lenost, acedie, vlažnost | 299 |
Pýcha, marnivost, ctižádost | 300 |
4.4 Vášně a jejich prameny | 303 |
Vášně | 303 |
Ideál apatie u východních křesťanů | 305 |
Čtyři letory | 307 |
Nečisté srdce - hnízdo vášní | 309 |
Egoismus, sebeláska, sobectví | 310 |
Vlastní vůle | 311 |
Nenávist | 312 |
4.5 Hřích | 314 |
Potřeba očisty | 314 |
Často na hříchy myslet | 315 |
Hřích je jediné opravdové zlo | 316 |
Za hřích je odpovědný člověk sám | 317 |
Přestoupení Božího zákona | 318 |
Urážka Boží | 319 |
Hříchy z neznalosti | 320 |
Hříchy z lidské slabosti | 321 |
Závažnost všedních hříchů | 322 |
Hřích a lidská společnost | 323 |
Všechny hříchy jsou odpustitelné | 324 |
4.6 Pokání | 326 |
Potřeba čistoty srdce | 326 |
Jaké jsou prostředky očišťování v církvi? | 327 |
Častá zpověď | 328 |
Přednosti a potíže psychologického rázu | 329 |
Zpověď „devocionální", ze zbožnosti | 330 |
Zpovědník | 332 |
Zpytování svědomí | 333 |
Zvláštní (partikulární) zpytování | 335 |
Trvalé pokání | 339 |
"Blahoslavení plačící" | 341 |
5. Viděli jsme jeho slávu | 345 |
5.1 Co je modlitba, její nutnost | 346 |
Nesnadné je modlitbu definovat | 346 |
Tři základní druhy modlitby | 347 |
Rozhovor s Bohem | 348 |
Pozdvižení mysli | 349 |
Pozdvižení srdce | 350 |
Modlitba k Otci skrze Syna v Duchu svatém | 351 |
Účast na životě Nejsvětější Trojice | 352 |
Teologické důvody pro nutnost modlitby | 353 |
Svědectví duchovních spisovatelů | 355 |
Jak často se máme modlit? | 356 |
„Bez přestání se modlete!" | 356 |
Poměr práce a modlitby | 358 |
5.2 Modlitba prosebná | 359 |
Čtyři druhy modliteb u sv. Pavla | 359 |
Modlitba prosebná a modlitba díků | 359 |
Máme se modlit za pozemské potřeby? | 361 |
Pravidlo k rozlišení správné a nesprávné prosby | 362 |
„Modli se za velké věci!" | 363 |
Modlitba za bližního | 364 |
Modlitba za zemřelé | 366 |
Modlitba za nepřátele | 367 |
Boží pedagogika při vyslyšení modlitby | 367 |
Skutečná účinnost prosby | 369 |
Modlitba hříšníka | 370 |
Modlitba za hříšnou věc | 371 |
Prosba vytrvalá | 371 |
5.3 Vnější podmínky modlitby | 373 |
Místo, kde se máme modlit - chrám | 373 |
Doba modlitby | 375 |
Vnější gesto a vnitřní smýšlení | 378 |
Klečení | 378 |
Gesto pokání, adorace, pokory | 380 |
5.4 Modlitba ústní | 382 |
Co je ústní modlitba? | 382 |
Námitky proti ústní modlitbě | 382 |
Psychologické a dogmatické důvody pro ústní modlitbu | 383 |
Která modlitba je soukromá a která veřejná | 385 |
Přednosti liturgických modliteb | 385 |
Jisté nevýhody veřejné modlitby | 387 |
Mínění církve o veřejných a soukromých modlitbách | 388 |
Původ a obsah žalmů | 390 |
Modlitba věčně nová | 392 |
Alegorický výklad Písma | 393 |
Svobodná volba mezi mnoha významy | 395 |
Střelné modlitby | 395 |
Síla jedné modlitby | 397 |
Duchovní četba | 398 |
Jak číst duchovní knihy? | 399 |
Písmo svaté | 400 |
Církevní Otcové | 402 |
Životopisy svatých | 404 |
Kázaní a duchovní promluvy | 405 |
5.5 Metoda rozjímání | 406 |
Starší návody k rozjímaní | 406 |
Zápisky mystika | 407 |
Schéma ignaciánské metody | 409 |
Vzdálená příprava k modlitbě | 410 |
Příprava látky k rozjímání, tzv. body | 412 |
Večerní mlčení | 414 |
Ignaciánské „přídavky" | 415 |
Třetí přídavek: Boží přítomnost | 417 |
Přítomnost Boží vnější nebo v srdci | 418 |
Tělesný postoj při rozjímání | 419 |
„Žádat to, co chci" | 421 |
Jádro rozjímání: užívání schopností | 422 |
Druhy rozjímání | 424 |
Kladení otázek | 425 |
Příklad jiné řady otázek: | 426 |
Představivost v modlitbě | 427 |
Představa místa | 428 |
Rozmluva | 430 |
„Trojí rozmluva" | 431 |
Reflexe, zpytování po rozjímání | 432 |
5.6 Osobní pobožnosti | 434 |
Objektivní a subjektivní zbožnost | 434 |
Osobní poměr ke Kristu | 435 |
Srdce Ježíšovo | 436 |
Pobožnost k umučení Páně | 439 |
Křížová cesta | 440 |
Mariánská úcta | 444 |
Růženec | 447 |
Zdrávas Maria | 450 |
Zdrávas Královno | 451 |
Anděl Páně | 452 |
Raduj se, nebes Královno | 453 |
Pod ochranu tvou se utíkáme | 453 |
Rozpomeň se... (Memorare) | 453 |
Loretánské litánie | 454 |
Místo závěru | 455 |
Rejstřík věcný | 458 |